Hidup memerlukan pengorbananan. Pengorbanan memerlukan perjuangan. Perjuangan memerlukan ketabahan. Ketabahan memerlukan keyakinan. Keyakinan pula menentukan kejayaan. Kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan

Thursday 1 October 2009

MINGGU 7

Kaedah Penilaian Bahasa


Kontrak Pembelajaran

Perjanjian Pembelajaran

Suatu persetujuan atau kontrak yang dibuat di antara guru dengan pelajar ( individu / kumpulan )

Dibuat secara bertulis

Ditandatangani apabila kedua belah pihak bersetuju dengan kriteria / syarat yang disenaraikan.

Terdapat kompromi dalam kriteria yang dikenakan

Kriteria ditetapkan oleh guru

Kriteria-kriteria yang berkaitan

Bentuk akhir tugasan yang dihasilkan

Bagaimana tugasan itu dilaksanakan

Tempoh tugasan itu perlu disiapkan

Konsekuen yang akan diterima oleh pihak yang gagal memenuhi/mematuhi kontrak tersebut

Fungsi

Pelajar mengenal pasti & merekod

Menetapkan objektif & matlamat pembelajaran kendiri

Kenal pasti kaedah-kaedah yang akan diambil untuk mencapai matlamat tersebut

Tetapkan jangka masa pelaksanaan & penghasilannya

Pamerkan bukti yang menunjukkan objektif telah tercapai

Tentukan bagaimana & pada tahap mana pencapaian matlamat atau tugasan dinilai

Beri peluang kepada pelajar untuk tentukan matlamat pembelajaran mengikut minat & keupayaan masing-masing

Hasilkan kerja yang terancang

Bantu pelajar membuat refleksi sepanjang proses penyiapan tugasan

Bagaimana ia digunakan?

Penilaian objektif tugasan

Guru tentukan objektif, manakala pelajar tetapkan strategi pelaksanaan

Guru sarankan beberapa set objektif, kemudia pelajar pilih mana-mana yang difikirkan paling sesuai

Pelajar rangka beberapa objektif, kemudian guru persetujui mana-mana yang paling sesuai

Hasil pembelajaran

Pelajar bertanggungjawab terhadap strategi pembelajaran bentuk tugasannya sama ada dalam bentuk portfolio, laporan kajian, rencana dan sebagainya.

Jenis atau bentuk hasil pembelajaran telah ditentukan terlebih dahulu oleh guru

Penilaian

Pelajar nyatakan gred akademik yang diharapkan & sistem penggredan untuk keseluruhan dalam kontrak mereka

Guru tentukan sistem penggredan & kaedah penilaian keseluruhan proses serta hasil tugasan

Gred terakhir boleh dibincangkan. Kompromi di antara guru & pelajar berdasarkan syarat-syarat / kriteria tertentu

Dibuat oleh individu berkenaan & rakan sebaya

Format / bentuk

Keperluan tugasan/kontrak boleh dibuat dalam mengikut bentuk keperluan tugasan/kontrak & pihak yang terlibat

Sesetengah kontrak/tugasan berbentuk formal; prosedur dinyatakan dengan jelas & rapi

Terdapat juga berbentuk tidak formal tetapi terancang & jelas

Rumusan

¢ KP melatih pelajar membuat refleksi dan andaian serta ramalan terhadap proses dan kesan tindakannya dalam merancang tugasan pembelajarannya.

¢ Pelajar juga dikehendaki memperoleh dan memilih maklumat yang sesuai, disamping memperlihatkan bukti yang kukuh tentang kesahihan maklumat.

¢ Ini memerlukan pelajar tersebut berfikiran kritis dan kreatif, berinovasi dan sedar tentang hala tujunya dalam pembelajaran tersebut.

Soal Jawab

¢ Guru akan dapat menilai murid-muridnya melalui soal jawab yang dijalankan di dalam kelas.

¢ Guru dapat mengetahui kelemhan setiap murid dalam sesuatu topik yang diajarkan.

¢ Guru dapat mencari penyelesaian terhadap kelemahan yang dialami oleh murid.

¢ Jika ada di antara murid yang tidak faham tentang topik yang diajar, proses pembelajaran akan diulang semula. guru akan mengajar murid yang lemah itu dengan menggunakan kaedah yang lebih mudah lagi.

¢ Tujuannya supaya murid itu memahami serta mengikuti segala topik yang sedang diajar itu.

0 comments:

BLOGGER BAHASA

TRIVIA BAHASA

widgeo

About Me

My photo
Pelatih guru di IPGM Kampus Gaya. Opsyen PISMP BM semester 2.Blog ini khas untuk subjek PENTAKSIRAN BAHASA MELAYU SEKOLAH RENDAH. sesiapa yang ingin mengambil nota Pentaksiran ini, silakan ambil. Sesungguhnya ilmu itu harus dikongsi...hehehehehehe. MINGGU = INTERAKSI

Labels

Search This Blog

Followers