JADUAL SPESIFIKASI UJIAN ( JSU )
¢ Definisi : Jadual yang menggambarkan ciri sesuatu ujian dari segi kandungannya, iaitu konstruk ( binaan/kemahiran-kemahiran/tajuk-tajuk) yang ditaksir, pemberatan tiap-tiap konstruk, konteks, pemberatan tiap konteks & taburan aras kesukaran.
¢ Ciri-ciri
ü Merupakan matrik yang terdiri daripada dua paksi iaitu paksi menegak ( paksi kandungan ) & paksi melintang ( paksi kemahiran ).
ü Bilangan item / soalan dinyatakan di petak JSU mengikut aras yang ditetapkan
ü Topik-topik pelajaran
¢ Ciri-ciri :
ü Aras kemahiran mengikut taksonomi objektif pendidikan.
ü Ada pemberatan % kemahiran.
ü Bentuk ujian : Objektif, Esei, Struktur
ü Bilangan item ikut bentuk
ü Ada aras kesukaran / kepayahan.
KEPENTINGAN
¢ Mengelakkan daripada membina ujian secara sembarangan.
¢ Menjamin kesahan isi kandungan sesuatu ujian.
¢ Menimbulkan rasa kepentingan topik-topik dan aras-aras kemahiran.
¢ Menentukan perseimbangan antara topik-topik dengan aras-aras kemahiran yang diuji.
¢ Mengambil kira bilangan masa yang diperuntukkan untuk sesuatu topik.
¢ Membolehkan perbandingan dibuat antara satu ujian dengan ujian yang lain.
¢ Memberi panduan untuk membentuk format ujian.
¢ Memberi panduan untuk membentuk soalan
¢ Menstabilkan taraf serta aras kesukaran ujian dari setahun ke setahun.
Langkah-Langkah Membina JSU
- Senaraikan tajuk-tajuk yang hendak diuji
BIL | Tajuk-tajuk Pengajaran & Pembelajaran | Masa Belajar |
1.1 | Sejarah Perkembangan Bahasa Melayu • Asal usul BM, BM sebelum & selepas merdeka | 5 |
1.2 | Linguistik BM • Pengenalan linguistik
| 15 |
Jadual 2 : Senarai Tajuk dan Masa Belajar
¢ Langkah 2
q Tentukan soalan yang akan dibina itu.
- Soalan objektif ( 30 soalan )
- 1 markah bagi 1 item
- Jumlah soalan bagi setiap topik dikira
= Jumlah Masa X Jumlah soalan
Jum masa keseluruhan
¢ Langkah 3
q Tentukan model aras kesukaran item
q Biasanya menggunakan taksonomi Bloom.
¢ Langkah 4
q Apakah jenis ujian yang akan diuji
ü Ujian objektif
ü Ujian struktur
ü Ujian esei
ü Dan lain-lain
¢ Langkah 5
q Tentukan bilangan soalan bagi setiap komponen ( objektif, struktur, esei dan lain-lain )
q Penentuan aras kesukaran soalan ( soalan mudah kepada soalan sukar )
q Pemarkahan
¢ Langkah 6
q Menyatakan mata pelajaran
q Tingkatan
q Susunan nombor mengikut tajuk.
Langkah Pembinaan Item Ujian
¢ Menyediakan JSU
q Kaji, analisis objektif pengajaran, tentukan jenis soalan dan tentukan bilangan soalan.
q Tujuan utama : item-item yang dibina mewakili keseluruhan kandungan pelajaran mengikut domain dan peringkat pengajaran yang ditentukan sebelum pengajaran bermula.
q Ia dapat menjamin soalan-soalan ujian yang terhasil akan dapat mengukur pengetahuan, kemahiran / sikap yang ingin diterapkan kepada pelajar.
¢ Menulis Item Ujian
q Contoh : item beraneka pilihan ( multiple-choice item ), item mengisi tempat kosong ( fill-in-the-blank item ), item berjawapan pendek ( short-answer item ), item betul salah ( true-false item ), item padanan ( matching item )/ item esei ( essay item ).
Prinsip
¢ Arahan haruslah jelas dan mudah difahami
- Guna bahasa yang mudah dan jelas
- Bina item yang memerlukan jawapan berkaitan pengetahuan/kemahiran spesifik
- Arahan meminta jawapan “ Tidak Benar “ hendaklah jelas seperti menebal hitamkan huruf tersebut.
- Nyatakan unit & tepat kepada dua titik perpuluhan bagi item yang berkaitan pengiraan & lukisan.
¢ Menyemak Item Ujian.
v Semakan perlu dibuat terhadap :
q Arahan menjawab setiap item & soalan adalah tepat dan mudah
q Tulis soalan menggunakan bahasa yang mudah difahami oleh pelajar & mengandungi maklumat / kehendak soalan yang jelas serta mencukupi.
q Kandungan soalan seimbang
q Soalan jenis objek tidak mengandungi clue kepada jawapan yang dikehendaki.
¢ Menilai Item Ujian
v Dinilai oleh pakar mata pelajaran. Antara aspek yang dinilai :
q Arahan dan bahasa yang digunakan
q Soalan dan kehendak soalan yang jelas dan mudah
q Soalan yang dibina adalah seimbang
q Jawapan yang diberikan oleh penulis mengikut kehendak soalan & boleh dijawab dalam masa yang diperuntukkan.
¢ Membuat Kajian Rintis Terhadap Keseluruhan Item
v Kajian awal tentang kesesuaian item-item kepada pelajar yang setara dari segi keupayaan dengan pelajar sasaran.
v Ia dibuat untuk menjaga kerahsiaan ujian.
v Bertujuan tentukan :
q Arahan dan bahasa yang digunakan dapat difahami oleh pelajar.
q Tidak ada kesilapan ejaan / istilah yang digunakan.
q Soalan yang diberi adalah mengikut kandungan pelajaran yang diajar oleh guru.
q Pelajar dapat menjawab soalan dengan masa yang diperuntukkan.
INDEKS KESUKARAN ( I.K )
q Tentukan item soalan sama ada terlalu sukar, sederhana / terlalu mudah
q Digunakan di pra – ujian
q Nilai pengiraan
Bilangan calon yang menjawab betul = B
Jumlah calon yang menduduki J
Indeks kesukaran besar
IK = BT + BR
J
BT = Jumlah calon dalam kumpulan tinggi menjawab soalan dengan betul
BR = Jumlah calon dalam kumpulan rendah menjawab soalan dengan betul
* Sebenarnya tajuk ini adalah tajuk minggu ketiga manakala tajuk TAKSONOMI adalah tajuk minggu kedua. Maaf di atas kesilapan minggu..(^_^)
0 comments:
Post a Comment